Digital kommunikation

//

Pay-per-click-markedsføring (PPC)

Kom godt fra start med en effektiv PPC-kampagne

Pay-per-click giver din virksomhed en genvej til topplaceringer i søgemaskinerne og besøgende fra sociale medier, men ikke uden risici – godt forarbejde sikrer succesfulde kampagner.

Hvad er pay-per-click-markedsføring (PPC)?

Som navnet antyder så er PPC en type service hvor man kan betale sig til “clicks”. Der er forskellige udbydere som Facebook, Bing og Instagram, men den mest ubredte er Google Adwords.

Google Adwords og Bing ads operer anderledes end Facebook og Instagram, da disse er drevet af søgemaskiner. Deres PPC-service skiller sig ud fra de sociale mediers ved at være fokuseret på søgeord. Derfor overlapper PPC-markedsføring på nogle punkter med SEO, navnligt fokusset på søgetermer. Men modsat organisk SEO, så er der med PPC-markedsføring omkostninger.

Facebook Ads og Instagram Ads er drevet af indlæg og tager betaling for hvert klik som disse promoverede indlæg høster. Parametrene man kan ændre på er hovedsaligt fokuseret på målgruppe, interesser og geografi.

Forberedelse betyder alt i pay-per-click-markedsføring
Med PPC-markedsføring er forberedelse ekstra vigtig. Dit budget kan hurtigt blive brugt op hvis dine søgetermer er for brede eller hvis din side ikke har et klart konversionsmål. Når vi eksekverer en PPC-kampagne fokuserer vi derfor på at to elementer – at søgetermerne er mere specifikke og mindre benyttede, såkaldte “long tail” og at de henviser til skræddersyede landingssider med et klart konversionsmål. Resultatet er billigere og mere effektiv PPC-markedsføring.